Pengikut

Jumaat, 15 November 2013

Buku & Komentar 18: sweetnya Dia



Penulis: Maznie Darnisya
Penerbit: Idea Kreatif Publication
ISBN 978-967-11925-8-0
Halaman: 500
Harga: RM23.00/RM26.00
Cetakan 1 - Okt 2013


Sweetnya dia menjadi medan pergolakan kisah Alisya a.k.a Laily dan Ahmad Zarif. Pertemuan pertama mereka di kampung Laily menjadi kesinambungan kepada pertemuan-pertemuan seterusnya.

Laily yang mempunyai dua kisah sedih yang mahu dilupakan. Peluang pekerjaan yang datang tanpa diminta itu bagaikan memulakan kembali Laily kembali kepada kisah tersebut. Hakim yang memalitkan arang ke muka keluarganya rupa-rupanya bekerja di jabatan yang sama dengannya. Apatah lagi dengan kehadiran Farah, tunang Hakim di syarikat yang sama memang buat Laily rasa bagaikan mahu berhenti kerja. Apatah lagi dengan sikap Hakim yang tersua-sua kembali dan sikap Farah yang tak tahu malu menyerangnya sesuka hati.

Walaupun begitu kehadiran Zarif memberi peluang untuk Laily berkongsi rasa dan meluah perasaan. Perhubungan mereka dalam diam menjadi rapat walaupun mereka masih baru berkenalan. Apatah lagi dengan sikap Zarif yang terlalu berahsia. Tapi Laily selesa aja berdamping dengan lelaki pujaan ramai tu.

Sikap Zarif yang tidak berterus terang menjadi duri yang menyebabkan hubungannya dan Laily yang baru nak bercambah menjadi kuncup tanpa sempat mekar. Selepas Laily mengetahui status Zarif dan dengan kehadiran Alisa yang selama ini mengejar Zarif menyebabkan Laily lelah untuk bersama dengan lelaki itu lagi.

Apatah lagi dengan mata sendiri dia melihat Zarif dan Alisa berdua-duaan. Kalu pertama kali boleh dikatakan kebetulan, tapi kalau sudah dua kali memang mendatangkan curiga,kan?

Kehadiran Ikmal pula hanya menambah bahan perencah yang telah diadun oleh Alisa sehingga menyebabkan Laily berpatah arang dengan Ahmad Zarif. Sama ada mereka bahagia atau derita, itu jalan yang dipilih oleh keduanya.

Komentar:

Nampak aja nama penulis di kulit depan ni, terus order. Sebab masih terkenang lagi kisah Amru dan Yasmin (kalau tak silap) dalam Samudera Indah Nian. Jadi tahap tinggi diletakkan pada karya kedua ini.

Namun agak kecewa kerana karya kedua penulis ini bagaikan tidak tersentuh ke lubuk rasa. Tak tahu di mana silapnya sehingga membaca kisah Zarif-Laily bagaikan tiada rasa. Kosong. 

Terlalu banyak lirik lagu, juga terlalu banyak perkataan sweet juga plot yang kurang mantap. Malah sikap hero seperti Ahmad Zarif bukanlah calon yang mampu mendapat tempat di hati KakChik dengan sikapnya yang terlalu cemburu dan juga terlalu senang melukakan dan dengan mudah meminta maaf. Dia bukan lelaki yang mahu belajar dari kesilapannya yang pertama.

Malah terlalu banyak konflik selepas identiti Zarif terdedah juga menyebabkan hilangsweetnya kisah yang digarapkan ini.

Walaupun begitu kisah ini mungkin mampu meringan beban sangat kepala kita penuh dengan pelbagai masalah.

Buat penulis, jangan berputus asa dan teruskan menulis kerana saya dapat rasakan sesuatu dari kisah Amru-Yasmin dahulu.

Luvs
-KakChik-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan