Pengikut

Isnin, 14 Mei 2012

Buku & Komentar 4: Senyum Sampai Langit

Comel kan cover dia..:)

Penulis :Syasyaja
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN 978-967-5118-88-3
Harga: RM 20.00 / RM23.00
Muka surat: 483
Cetakan 1 - Mei 2012

Kata kulit belakang:

Kebahagiaan akan datang kalau kita tidak menghalang diri kita daripada mengecap kebahagiaan

Aufa mahukan anjakan paradigma - melalui perkahwinan! Tetapi tidak mempunyai calon suami. Mungkin memang betul wujud 'hantu kahwin' dalam dunia ni dan telah berjaya merasuk fikiran Aufa. Idea gila ini menemukan Aufa dengan 'jejaka idaman Malaya'.

"Kenapa awak nak kahwin dengan saya?"
"Saya ada cakap ke yang saya nak kahwin dengan awak?"
"Habis tu, kenapa pulak awak ada dekat sini?"
"Mak saya suruh kenal-kenal dengan awak."
Jeda.
"Awak pulak?"
"Ibu saya cakap, saya kena berkenalan dengan awak."

Ya, jejaka tu langsung tak termasuk dalam senarai jejaka idaman Aufa. Aufa mahukan lelaki bermulut manis seperi Bruno Mars. Tapi yang dia dapat lelaki dari Planet Mars yang kerek! Tapi yang kerek itulah yang berjaya buat dia gila bayang tahap melayang terbang sampai ke bulan.

*****
SYASYAJA yang dikenali sebagai BULANHIJAUdi weblognya, menulis tentang gadis muda yang mencari bahagia dengan gaya santai yang membuat kita senyum sampai ke langit.

Komentar saya:

Kulit muka yang comel memang buat tangan terus capai saja naskhah ni di rak booth jemari seni ketika pbakl 2012. Memang comel la cover buku ni.

Gaya santai penulis memang mampu meringan kepala yang berserabut dengan bahasa yang mudah untuk dihadam tambahan lagi dengan terms yang poyo. Tapi pada saya yang memang amat jarang membaca/mengikuti perkembangan e-novel, karya ini masih belum mampu membuat saya tersenyum sampai ke langit. Mungkin sudah mahu cecah ke langit tetapi sedikit tergantung di awanan.

Bak kata seorang teman, x-factor penting bagi sesuatu karya dan saya tidak temui x-factor tersebut. Namun begitu sekalung tahniah buat penulis yang telah berjaya menghasilkan karya sulung secara cetak. Moga permulaan langkah ini akan memberi pulangan yang baik pada masa depan.

Mungkin kalau penulis memberi ruang yang lebih kepada permasalahan keluarga Aufa dan juga rasa yang ditelan Hakim selepas kehilangan, karya ini mampu mengikat hati saya.

Walaupun begitu, saya temui sesuatu yang melekat di hati:

'Setiap nafas kita adalah pinjaman dari Tuhan, yang hanya menunggu masa untuk diberhentikan.' - Syasyaja, SSL:470.

Luvs,
Kchik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan