Pengikut

Isnin, 6 Januari 2014

Buku & Komentar 21: Kerana Dia, Ratu Sehari

Diselenggara oleh: Noor Suraya
Penerbit: JS Adiwarna Publications & Distributors Sdn Bhd
ISBN 978-967-0201-91-7
Harga: RM38.00 / RM41.00
Halaman: 844

Komentar: 


Kalau pembeli lain pening kepala nak pilih buku kulit warna hijau atau merah jambu, KakChik tak perlu buat pilihan sebab kat depan mata masa tu cuma ada warna hijau aje. Jadi, terus sambar je lah. Isinya tetap sama, kan?

Tahniah buat pengelola Kak Su kerana berjaya mengumpulkan kumpulan 40 cerpen yang berkualiti daripada 37 penulis lama dan baru. Dengan buku setebal ini memang tidak membeban untuk dikelek sebab guna kertas kuning yang ringan. Jadi, acara membaca juga berjalan lancar.

Hampir semua cerpen di dalam naskhah ini mampu mengubah emosi. Dari tersengih, tersenyum, ketawa, gembira hinggalah berambu air mata. Ia penuh dengan kisah masyarakat yang berkisar tentang perkahwinan. Kisah yang terkumpul bagaikan gambaran segala rasa dan suka duka perjalanan hidup seorang yang bernama manusia.

Antara karya yang mendapat tempat teratas di hati sudah pasti, Biarkan Hati Menjauh karya Ina Rahim. Karya ini memang KakChik baca dengan emosi yang meleleh air mata. Dan cerpen ini juga menggambarkan penulis sudah semakin matang berbanding karya beliau sebelum ini, 'Straight' / Senget.

Sungguh buku tebal ini memberi banyak peringatan dalam karya yang ringan dan mudah dihadam. Tahniah buat warga kerja JS Adiwarna untuk koleksi kumpulan 40 cerpen ini.

Nota Kaki: Mulakan challenge this year dengan buku setebal ini, moga semangat juga akan tebal ke hujung tahun...

Cerpen pertama yang dikhatam: Kelab Single tapi cik penulis sungguh kejam kerana masih mahu berteka-teki tp bagi yang mengikuti kisah ini di blog beliau sudah pasti dapat meneka siapa gerangan teruna yang berjaya mencuri hati Jiba... :)"
Luvs,
KakChik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan