Pengikut

Jumaat, 24 Januari 2014

Buku & Komentar 24: Mama Mia Shaza

Penulis: Emy Roberto
ISBN 978-967-11747-1-1
Penerbit: Lovenovel Publication
Harga: RM22.00 / RM25.00
Halaman: 512

Syazwan Imad & Maya Laila bertemu Sheffield. Syazwan tu 'bapa' segala buaya. Tambah lagi berada di bumi asing tiada siapa yang memantau. Maya Laila yang digelar singa itu juga yang dia kejar. Maya yang sopan, lemah lembut dan taat pada agama. Berbeze sungguh dengan Syazwan yang sentiasa menjadi Badman di malam minggu.

Disebabkan cinta, Maya sanggup menentang kata mama-papa. Pilihannya tekad untuk bersama dengan Syazwan. Seawal umur 20 tahun dia sudah bergelar isteri kerana padanya godaan Syazwan itu sunggu kuat. Dia bukan lelaki yang romantik tapi lelaki itulah hero pertamanya. 

Namun kadang kala bahagia itu tidak sentiasa ada. Syazwan memberi kata dua tika Maya sudah berbadan dua. Ditinggalkan Maya tanpa janji untuk kembali. Bukan sekejap tapi 3 tahun Maya bertahun dan lelaki bergelar suami itu tidak pernah kembali apa lagi bertanya khabar.

Selepas 3 tahun Maya kembali ke tanah air, bersama Mia Shaza yang keletah dan juga teman yang tidak pernah meninggalkan dia kala susah, Nadia. Kepulangan yang diundang oleh mama-papa, dihalau dari rumah dan tidak diterima sebagai anak lagi.

Bermula selepas itu pertemuan Maya dengan Syazwan, lelaki yang masih ditanam rasa cinta. Tetapi dia kecewa kerana Syazwan tidak pernah berubah, masih lagi ligat 'berkeliling' dengan wanita lain. Lalai dengan segala larangan agama. Syazwan juga tidak pernah bersedia untuk menerima Mia sebagai anaknya - kerana dia rasa dia masih tidak layak untuk bersama mereka.

Kehadiran Syazwi pula, sudah mampu memberi ruang untuk Maya beralih arah. Walaupun terselit salah faham antara mereka tetapi Syazwi lelaki yang matang dan prihatin.

Maka, bermulalah kemelut perebutan kasih antara Syazwan-Maya-Syazwi. Siapa pemenang antara kedua lelaki bernama Syaz ni ye? 

Komentar:

Dah berzaman buku ini orang lain baca tapi KakChik baru baca. Mungkin sebab ada sesuatu yang menghalang niat untuk membaca. Buku ni pun sebab kawan yang bagi pinjam, jadi baca la sebelum pulangkan semula.

1. Kisah ini peringatan buat anak-anak muda remaja (yang tua pun sama juga ye)yang mahu membina keluarga, restu ibu bapa tu penting. Itu kata kunci untuk bahagia sebab doa ibu itu antara doa yang paling makbul.

2. Berkahwin bukan hanya untuk melampias rasa nafsu seperti Syazwan & buat keputusan tanpa berfikir panjang. Malah boleh pula dia berpeluk sakan dengan wanita lain, tanpa melunaskan tanggungjawab terhadap yang wajib dia buat. Dah hilang, baru gelabah sakan!

3. Nak buat keputusan fikir dua berjuta kali. Jangan tahu nak tunjuk ego seperti Maya, dah jatuh talak baru menyesal tak sudah. Lepas tu buat keputusan untuk menjauh dari kawan yang selama ini membela dia. Nadia meninggal pun dia tak balik ziarah. Kejam!

Apa pun watak sampingan Nadia tu lebih dominan pada hati KakChik tapi sayang wataknya dimatikan sebegitu.

Tiada ulasan:

Catat Komen