Pengikut

Ahad, 12 Januari 2014

Buku & Komentar 23: Yang Luar Biasa

Penulis: Hani Fazuha, Farah Husain, Anna Lee, Syah Shah
Penerbit: Idea Kreatif Publication
ISBN 978-967-12267-2-8
Harga: RM27.00 / RM30.00
Halaman: 636

Resensi penuh: 12 Jan 2014

Ini buku kedua yang dibaca pada tahun 2014. Kiranya KakChik mulakan dengan buku-buku yang mempunyai banyak jalan cerita di dalamnya. Buku yang mengandungi hasil karya empat orang penulis IK.

Kisah 1 - Yang Luar Biasa
Penulis - Hani Fazuha

Secara peribadi KakChik meminati cara penulisan penulis ini. Cara penulisan yang ringkas dan mudah hadam.

Kali ini penulis ini berkisah tentang Arissa, gadis yang terpaksa menerima aturan hidup kerana orang tua. Bukan tentang kahwin paksa sebab yang dipaksa itu adalah tentang cita-cita dan kerjaya. Dia terpaksa mengalah demi papa-mama kerana satu-satunya kakak yang dia ada, Ryanna yang sudah melepaskan segala tanggungjawab untuk menerajui empayar keluarga.

Kehadiran Zhariz dalam hidup Arissa bukanlah dalam sekelip mata, bahkan lelaki itu sudah terbiasa berada depan mata Arissa sedari dia anak kecil. Lelaki yang dianggap sebagai abang dan juga tunangan kakaknya itu, bagaikan sudah terlupa bahawa Arissa itu bakal menjadi iparnya. Zhariz melayan Arissa dengan layanan yang tidak sepatutnya sehingga Arissa sudah menanam harapan terhadap lelaki itu.

Sementelah lagi dengan kehadiran lelaki-lelaki yang memujanya, namun keputusan yang Zhariz-Arrisa ambil sudah tentu ada baik buruknya. 

Kisah 2 - Diary Mrs Ben
Penulis - Anna Lee

Karya ini agak rumit untuk KakChik terima kerana jalan ceritanya yang pada KakChik agak jauh dari cara hidup yang sepatutnya. Pertemuan Sofia-Ben selepas bertahun berpisah telah mencorak jalan hidup yang sebegitu rupa pada mereka. 

Ben, lelaki yang menjadi aktor pujaan ramai tapi kerana perhubungannya dengan Fiona telah menimbulkan rasa tidak senang dikalangan peminatnya. Jadi, Ben-Fiona telah menggunakan Sofia sebagai orang tengah untuk meredakan keadaan. Perkahwinan Ben-Sofia telah menjadi titik tolak kepada suatu perhubungan yang terikat dengan perjanjian gila mereka.

Ben itu pada dasarnya lelaki yang tidak kuat rasa cinta, kerana dia sewenangnya berkasih sayang dengan Fiona sedangkan cinta Sofia didambakannya sejak bertahun dulu.

Kisah 3 - My Slurpee Slurp!
Penulis - Syah Shah

Perlanggaran kereta antara Damien-Veena yang mencetus peperangan antara mereka. Veena memang hangat hati dengan lelaki yang menaiki kereta Wira tapi berlagak bagai dia sedang memandu Mercedes saja.

Kata orang dari benci boleh menjadi sayang, begitulah kisah mereka tapi pada dasarnya kisah ini masih juga kisah orang-orang kaya yang tersesat jalannya.

Rasanya kalau penulis lebih garapkan tentang keluarga Damien yang pelbagai bangsa-agama itu secara lebih terperinci pasti lebih menarik. 

Kisah 4 - Dear Cinta
Penulis - Farah Husain

Kerana kecewa Tasneem menanam harapan untuk berubah. Dia menjadi Tasneem yang kuat dan tidak mudah mengalah. Dia mahu menjadi Tasneem yang bersemangat selepas 10 tahun bercinta dan akhirnya kekasih hati meninggalkannya begitu sahaja.

Ariff Hakimi, lelaki yang mengubah kerjaya kerana rasa kecewa. Itu kata orang yang Tasneem dengar. Dari seorang peguam, dia membuka pusat fitness berkongsi bersama Benny. Dari dalam pusat tersebutlah dia melihat seorang wanita bersedih di bangku di luar cermin. Wanita yang mengalir air mata selepas berlalunya satu pasangan.

Kalau sudah jodoh, pertemuan di pusat tersebut telah menyimpan rasa antara kedua walaupun bukan mudah untuk keduanya mengakui cinta.

Komentar:

Sejujurnya Kisah 4 lebih mendominasi perhatian KakChik. Kisah ini digarap dengan baik ditambah lagi.

Dari sudut peribadi, rasanya sesetengah 'kisah' tidak perlu dimuatkan walaupun dengan tujuan untuk dijadikan tarikan.


Luvs,
KakChik

Tiada ulasan:

Catat Komen