Pengikut

Sabtu, 3 Ogos 2013

25 Ramadhan 1434H: Balik kampung!

Ramadhan cuma tinggal 4 hari saja lagi untuk meninggalkan kita. Alhamdulillah, masih diberi nikmat untuk terus bernafas atas muka bumi Allah SWT ni. Insya Allah, moga berkat Ramadhan akan berpanjangan ke bulan Syawal terusnya ke Ramadhan tahun depan. Insya Allah, jika umur panjang. Aminnnnn.

Enrti yang tak boleh blah. Bak kata my little sis, yang sedang kesedihan di kampung. Tahun ni turn kami adik-beradik yang sudah berkeluarga beraya di perantauan. Alah di rumah mertua sebenarnya. Jadi, Aidilfitri kali ni cuma tinggal my little sis and her 3 big brothers. Opppssss, tak lupa keluarga Along yang tiap-tiap kali raya boleh balik beraya dengan mok sebab kedua mertua Along dah tak de. Jadinya, sunyi la rumah mok tanpa riuh rendah suara anak-anak perempuan. Cuma tinggal seketulnya antara 6 orang.

Hati, hari ni makin sayu bila buka jer pc semua dok cerita balik kampung. Sape tak sedih tak boleh raya dengan mak ayah sendiri. Kali ni Aidilfitri yang ke-4 tanpa arwah ayah. Moga arwah ayah sentiasa tenang di sana. Insya Allah, doa anak-anak ayah tidak pernah putus buat ayah. Tenanglah di sana.

KakChik lagi sedih sebab this raya my turn to work. Walaupun bukan kali pertama tapi dah hampir 5 kali bekerja pada hari raya Aidilfitri, hati tetap rasa sayu dan sedih. Tambahan lagi tahun ni ramai jer staf yang pertama kali kena kerja hari raya. Mahu ada yang buat drama Samarinda nih.

Okehhhh, berbalik kepada tajuk di atas, (chewahhhh, skema tak hingat nih) isu balik kampung ni memang isu sensitif. Kalau suami isteri, boleh jadi isu gaduh besar musim perayaan macam ni. Kalau yang kampung halaman dekat-dekat mungkin tidak menjadi hal (walaupun ada jer yang dok bercekau) tapi kalau yang kampung nun satu kat utara, satu kat selatan memang akan menimbulkan konflik kalau tak ada toleransi antara suami isteri. Kalau bersetuju pun, mahu ada yang tunjuk protes sepanjang berada di kampung mertua. Tambahan lagi setiap tahun balik raya rumah mak dia aje. Ape, ingat kita ni tak mak bapak dan keluarga?

Sebenarnya, penyelesaian tu ada. Cuma kena berhemah dan sama-sama bertolak ansur. Kalau kita nak beraya dengan mak ayah kita, dah tu dia yang kat sebelah yang konon-kononnya kita dok canang rata-riti sebagai my soulmate tu tak perasaan nak raya dengan mak ayah dia ke?

Senang cerita, kalau kita ada mak ayah dan keluarga, dia pun sama ada mak ayah dan keluarga. Jadi, tolong ye memahami.

KakChik dalam hal ni, alhamdulillah. Allah SWT bagi ketenangan dan kesenangan pada kami. Sistem giliran yang kami guna, kalau tahun ni raya Aidilfitri kat pulau, Aidiladha kat Ganu. Begitulah sebaliknya. Kalau Aidilfitri kat pulau, kami akan balik kampung pada bulan Ramadhan. Lepas gian nak berbuka dan bersahur dengan mok dan keluarga kat kampung.

Kepada yang balik kampung, hati-hati sepanjang perjalanan ye.

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1434H. Maaf Zahir & Batin.

s/p: Mood sedih yang tak pernah hilang walaupun dah 7 tahun kahwin. Sebab tak mahu tersedu-sedu di pagi raya, setiap kali raya kat pulau akan telepon mok malam raya, minta ampun segala.

Luvs,
KakChik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan